Medinan i Fes














Jag följde med min kusin till staden Fes där vi vandrade i medinan som ligger runt Kairouyinemoskéns vackra utsmyckade väggar, fönster och portar. Utbudet är ungefär det samma mellan de olika städerna. Fat, lycktor och interiörer i ett område. Kläder och skor är för sig och maten har sina gränder. Men det går fort mellan växlingarna. Rätt vad det är så går man mitt bland färgglad frukt och grönt där även slaktarna har sina små skyffen. Fes ligger innåt landet mellan gröna kullar och har varma vindar.

Är du ändå i trakterna rekomenderar jag att du tar vägarna förbi Moulay Yacoub Spa där du bland annat kan bada i naturligt varmt 50°C svavelvatten som är oerhört avslappande och bra för blodcirkulationen. En skön upplevelse som jag tyvär inte fick med på foto.


Kommentarer
Postat av: erry

Underbara bilder!!!

2010-07-27 @ 00:34:05
URL: http://gallerry.blogg.se/
Postat av: Lotten

Underbara bilder! Jag vill verkligen till Marocko någon gång....



Inte behöver du bli rädd för maneterna:D Det sticks och bränns litegrann men går över till nästa dag.... lite som att bränna sig på brännässlor, faktiskt. Det bästa man kan göra är att gnida in Yes-diskmedel på området och låta det sitta kvar.



Min sambo är från Östergötland och han är skräckslagen för brännmaneterna ;-) Men ärligt talat så tror jag inte att han brännt sig någongång...



Fortsätt du och bada och simma. Använd cyklop eller simglasögon så ser du dom och kan simma runt.



Kraam Lotten

2010-07-28 @ 22:53:03
URL: http://ornnastet.blogspot.com
Postat av: erry

Vad kul att ni bestämt er för att åka hit till Skåne! Jag hoppas att det fortsätter vara fint väder.



(PS: Jag börjar jobba den 17 aug. så om vi ska ses så passar det bäst innan dess. Annars får det bli på kvällstid. :)



Ha det gott!! Kram

2010-07-29 @ 22:57:57
URL: http://gallerry.blogg.se/
Postat av: miriam

häftigt land och vackra bilder!! Ses snart!!

2010-08-08 @ 16:07:43
URL: http://mihag85.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0