En grön och skön uteplats. Del 1

På begäran. Detta är som Mtv. Made. Fast på blogg och i min värld. Först ut är Sussie som vill plantera något grönt på sin uteplats. Klart tösen ska ha ett prunkande viloläge att hinka bärs på. Det ska vi ordna, iallafall i teorin. Perfekt nu när det finns ledig tid i påsk. This is easy!!

Först ska du kolla i vilket läge din uteplatsen är. Norr, öst, väst eller i syd. Solen går upp i öst och ner i väst. Så har du morgonsol är den i norrläge, har du kvällsol är den i söderläge. Sen finns det alla kombos där imellan. Men på en höft kan vi hårddra det så. Det är bra att veta i vilket läge balkongen är för att veta vilka blommor och växter som kan passa.

Mycket sol = mycket vattning
Lite sol = mindre vattning.

Står din blommande blomma i skugga större delar av dagen en längre tid är det risk att den inte blommar fullt så mycket som du önskar.

Än sålänge är det bara början av april och det är fortfarande stor risk för frostnätter. Många växter klarar därför inte att hoppa ut på balkongerna än. Det är inte som klädbutikerna som serverar sommarens hotpants och bikinis i januari. Kläderna kan ju ligga och värma och götta sig i garderoben tills värmen är här på riktigt.
Så det som finns att köpa nu är mestadels penséer (liknar violer) som klarar sig långt in på sommaren och blir jättefrodiga om de får en skvätt vatten titt som tätt. Lättskötta som tusan! Annars hittar ni nu vårens lökväxter som crocus, pärlhyacint, tulpaner. Däremot har en hel del örter redan kommit. Jätteroligt och perfekt till sommarens alla ljumna grillkvällar.

Eftersom jag är så dålig på att förklara kort och har lite svårt att hålla mig till saken insåg jag att min lilla gröna-uteplats-skola skulle bli världens novell om jag inte delade upp det. Fler delar kommer under dagen. Håll till godo. Ta nu reda på i vilket läge du har tänkt göra lite planteringar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0